FERIE Z EKONOMIĄ

W dniach 17 -21.01.2022 r.  realizowaliśmy pierwszy etap projektu „Ferie z ekonomią”.   Pierwszy dzień zajęć rozpoczął się od zabawy  integracyjnej.  Po  krótkim wstępie uczniowie  rozwiązali test na wejście.  Następnie przeszliśmy do tematu:  „Podstawowe  pojęcia ekonomiczne”.  Podzieleni uczniowie na grupy pracowały nad pojęciami: cena, podaż oraz konkurencja, obejrzeliśmy przygotowane filmiki. Kolejne zadanie, które realizowaliśmy to „Cechy osoby przedsiębiorczej”. Każdego dnia  mieliśmy przerwę, podczas której uczniowie mogli zjeść  przepyszne bułki, które Pan Wójt  zapewnił  dla  wszystkich uczestników  projektu. Po przerwie uczniowie realizowali zadanie „Rynek jabłek”.  Uczniowie z wielkim zaangażowaniem handlowali jabłkami, to zadanie wzbudziło największe emocje w dniu dzisiejszym.  

Drugi dzień rozpoczęliśmy od zadania „Regionalny rynek pracy”.  Następnie realizowaliśmy  zadanie : „Barter – gospodarka bez pieniądza”, w którym uczniowie mieli wymienić swoje towary na te które chcieli otrzymać. Podczas zabawy padło również bardzo ważne pytanie o wartość posiadanych i wymienianych przedmiotów. Został sformułowany wniosek , że wartość przedmiotu zależy od tego w jakiej sytuacji się znajdujemy i co w danym momencie jest nam niezbędne do życia.  W kolejnym  etapie uczniowie zostali zapoznani z tematami  „ W banku”, „Mam konto w banku- co to znaczy”, „Produkty bakowe dla oszczędzających”.  W tym bloku tematycznym uczniowie dowiedzieli się kiedy można założyć konto młodzieżowe  oraz  jakie są produkty bankowe dla oszczędzających. Kolejne zadnie to  ” Budżet rodzinny”, każda z trzech grup w inny sposób zmodyfikowała swoje budżety,  ale wszystkim udało się uzyskać nadwyżkę.

Dzień i trzeci zaczęliśmy od  zadania ” Plusy i minusy prowadzenia działalności gospodarczej” . Kolejne zadanie, które realizowaliśmy to „Fabryka książek” . Zadanie  to wzbudziło wiele emocji  szczególnie kontrola produkcji. Kolejnym punktem tego dnia było spotkanie warsztatowe on-line z pracownikami NBP panią Anną Hybiak i panem Łukaszem Pastuszyńskim, którzy zaprezentowali uczniom banknoty występujące w obiegu w Polsce. Opowiedzieli o zabezpieczeniach polskich banknotów. Pokazali również banknoty i monety okazjonalne.  Po przerwie zrealizowaliśmy zadanie ” Zabawki, czyli o tym jak firmy osiągają zysk”. Uczniowie tworzyli prototypy zabawek a następnie w ciekawy sposób  musieli zareklamować swoje produkty.

W czwartym dniu projektu uczniowie byli specjalistami  do spraw ulepszania świata i w ciekawy, oryginalny sposób mieli ulepszyć wylosowane produkty: autobus, hulajnoga i rower. Następnie pojechaliśmy do Wrock do przedsiębiorstwa  Gralla & Rewald sp.j, które zajmuje się produkcją urządzeń do hodowli trzody chlewnej oraz drobiu, gdzie uczniowie zapoznali się z działalnością firmy. Obejrzeli halę produkcyjną oraz przeprowadzili rozmowę z jej właścicielem. Mieli wiele pytań, na które pan Paweł skrupulatnie odpowiadał. Uczniowie otrzymali firmowe gadżety. Po powrocie do szkoły  zrealizowaliśmy  ” Pomysł na biznes”. Uczniowie byli zaskoczeni, że na rynku istnieją firmy, które produkują torebki z klocków Lego czy kolczyki z betonu. Ostatnim  tematem tego dnia  były  ” Produkty lokalne, regionalne, polskie – patriotyzm a  gospodarka”, uczniowie za pomocą aplikacji sprawdzali pochodzenie produktu oraz udział polskiego  kapitału w danej firmie.

 Ostatni dzień projektu zaczęliśmy od wycieczki do Banku Spółdzielczego Brodnica oddział w Jabłonowie Pomorskim. Pracownicy banku opowiedzieli uczniom o funkcjonowaniu banku, o pracy w banku, o produktach jakie bank oferuje klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Uczniowie otrzymali drobne upominki. Po powrocie do szkoły  zrealizowaliśmy jeszcze temat „Bezpieczna e-bankowość”. Uczniowie przygotowali infografiki przedstawiające zagrożenia  wynikające z e-bankowości oraz rozwiązali quiz.  Na koniec zajęć uczniowie rozwiązali test na zakończenie oraz ankietę. Rozstrzygnięty został konkurs indywidualny. Wraz z wspomagającym  studentem panem Maciejem  Czarneckim rozdaliśmy uczniom materiały  oraz nagrody-  gry planszowe ufundowane przez fundację.

Udostępnij innym przez: