WDŻ
CZYM JEST WDŻ ?
Od 1999 r. uczniowie polskich szkół uczęszczają na zajęcia wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Jego celem jest przygotowanie uczniów do podejmowania życiowych decyzji i odpowiedzialnego wypełniania ról w rodzinach, w których żyją i w tych, które założą w przyszłości.
rozmowy pogawędki kompendium wiedzy zajęcia
o dojrzewaniu o pierwszych o rozwoju człowieka koedukacyjne
związkach
W klasach IV–VI prezentowane będą zagadnienia nt. dojrzewania: zmian fizycznych zachodzących w organizmie nastolatka i nastolatki, zmian natury psychicznej, emocjonalnej i społecznej, problemów i niepokojów związanych z okresem dojrzewania.
W klasach VII – VIII – istotnie zagadnienia to: pierwsze uczucia (zakochanie), inicjacja seksualna – dlaczego czekać? ,płodność człowieka i odpowiedzialne rodzicielstwo, choroby przenoszone drogą płciową, uzależnienia behawioralne i od substancji chemicznych.
JESZCZE KILKA WAŻNYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH WDŻ
- 1 września 2017 r., zajęcia są realizowane w klasach IV–VIII szkoły podstawowej (wcześniej w kl. V i VI) i w szkołach ponadpodstawowych.
- Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się w szkolnym planie nauczania, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców( czyli jeden semestr I lub II)
- udział w zajęciach wdż nie jest obowiązkowy dla uczniów. Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.
- Udział uczniów w zajęciach wdż odnotowuje się na bieżąco w dzienniku lekcyjnym (LIBRUS). Ponadto, po przeprowadzonej klasyfikacji rocznej i końcowej w szkole podstawowej, udział ucznia potwierdza się adnotacją na świadectwie szkolnym oraz w arkuszu ocen ucznia.
Więcej informacji na str. https://www.wdz.edu.pl
Tematy w klasie 4 szkoły podstawowej:
- rodzina – niepowtarzalna wspólnota serca, myśli i ducha,
- funkcje rodziny (prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza, psychiczno-uczuciowa, kontrolna, kulturowa i ekonomiczna),
- człowiek jako istota płciowa,
- macierzyństwo, ojcostwo i rozwój dziecka od poczęcia do narodzin,
- poszanowanie sfery intymnej osobistej i drugiego człowieka,
- uczynność, życzliwość i serdeczne koleżeństwo,
- dobre maniery, które ułatwiają życie.
Tematy w klasie 5 szkoły podstawowej:
- uczucia oraz emocje i właściwe sposoby ich wyrażania,
- komunikacja w rodzinie i sztuka rozmowy,
- świętowanie i rodzaje odpoczynku,
- zasady korzystania z gier komputerowych,
- przyjaźń, która może być szkołą charakteru,
- wartość naszego ciała i akceptacja swojej płci,
- charakterystyczne zmiany fizyczne i psychiczne dziewcząt i chłopców w okresie adolescencji,
- znaczenie higieny w okresie dojrzewania i zdrowy styl życia.
Tematy w klasie 6 szkoły podstawowej:
- rodzina – typy i struktury (wielopokoleniowa, pełna, niepełna, zrekonstruowana, zastępcza, adopcyjna),
- sytuacje trudne w rodzinie: choroby, uzależnienia, ubóstwo; instytucjonalne rodzaje pomocy,
- zasady i znaczenie komunikacji międzyludzkiej, asertywność,
- sytuacje stresowe i konfliktowe – jak sobie z nimi radzić?
- higiena osobista i otoczenia,
- właściwe odżywianie, zaburzenia (anoreksja i bulimia),
- szacunek dla ciała; sytuacje, które naruszają intymność,
- media – za i przeciw; zagrożenia: uzależnienie, cyberprzemoc, hejting, pornografia.
Tematy w klasie 7 szkoły podstawowej:
- dojrzewanie – czas burzliwych przemian zachodzących w organizmach nastolatków,
- trudności i problemy, z jakimi zmagają się chłopcy i dziewczęta w okresie adolescencji,
- potrzeba samowychowania,
- pierwsze uczucia, randki i rozstania,
- płciowość, płodność i odpowiedzialne rodzicielstwo,
- zasady dobrego wychowania w praktyce,
- uzależnienia chemiczne i behawioralne,
- ludzie – drogowskazy, czyli autorytety.
Tematy w klasie 8 szkoły podstawowej:
- budowanie relacji międzyosobowych,
- zakochanie, miłość i odpowiedzialność,
- etapy i rodzaje miłości,
- rozwój psychoseksualny człowieka,
- przedwczesna inicjacja seksualna; potrzeba integracji seksualnej,
- choroby przenoszone drogą płciową, AIDS: rozwój, objawy, profilaktyka,
- płodność człowieka i jej rozpoznawanie,
- metody naturalnego planowania rodziny,
- antykoncepcja i środki wczesnoporonne,
- leczenie niepłodności a techniki wspomaganego rozrodu,
- dojrzałość do małżeństwa; przepisy prawa chroniące rodzinę,
- choroba, cierpienie i śmierć w rodzinie.